środa, 2 marca 2016

Czym jest niezłomność?

Rozmyślanka z murka

...wczoraj, 1 marca...
słuchałam
rozmawiałam
myślałam
oglądałam
wspominałam...

Na zdjęciu dwaj bracia Czyż, pierwszy z lewej - Antoni Leszczyński, to mój tata.
Czyżowie - Żołnierze Wyklęci, kilka dni temu pośmiertnie odznaczeni, ale wciąż żyją w opowieściach mojej wsi. Tak było i wczoraj...
Nie tylko, często jadąc do Jeleniewa przez Suchodoły, zatrzymujemy się przy pamiątkowym krzyżu, symbolu pamiętnej obławy, aby zapalić świeczkę. Mój tata - w tym roku kończy 90 lat, wiele pamięta... wczoraj też wspominał... Te wszystkie opowieści nie są proste, bo historia bywa trudna.


Na drugim zdjęciu podwórze mojego Przytuliska z czasów powojennych. Dziadkowie - Weronika i Stanisław Leszczyńscy z córką Moniką. Monika kilka dni temu skończyła 84. lata. Co wspomina? Albo inaczej, czego nie chce pamiętać? Obrazy brutalne z przesłuchań w więzieniu plączą się w jej snach. A zdrada "Jedynki" może już mniej, ale ciągle boli.


Bohaterowie moich pamiątkowych zdjęć są dla mnie niezłomni!
A czym jest dla nich niezłomność? Warto o tym rozmawiać.
Na starej fotografii (u dołu) - moje Przytulisko z lat pięćdziesiątych,
jestem dziś strażniczką tego miejsca, jego historii i tradycji.


Węgielnia 6 - tu urodziłam się i jestem z tego dumna.
Dumna też jestem ze swojej córki, Beaty, która opisała historię
TRZECH KOBIET - Moniki Tyczkowskiej (Leszczyńskiej),
Marianny Tylenda (Czyż)  i "Jedynki" (...) ?
Kim była "Jedynka"? Bartłomiej Rychlewski nazywa ją z imienia i nazwiska, dotarł do jej donosów na Mariannę, Monikę, Kazimierza, Henryka, Józefa... to Janina Korzeniecka.

Więcej na ...
 https://www.facebook.com/Jaminski.Zespol.Indeksacyjny/posts/1134974596515813

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Free Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Website templateswww.seodesign.usFree Wordpress Themeswww.freethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree CSS Templates Dreamweaver